دستگاه دی وی آر DVR چیست + 0 تا 100 دستگاه dvr

دستگاه دی وی آر DVR چیست

دستگاه دی وی آر DVR چیست

دستگاه دی وی آر DVR چیست ؟ DVR مخفف Digital Video Recorders است. دستگاه ضبط تصاویر DVR به شما اجازه می‌دهد فیلم امنیتی را که دوربین مداربسته شما می‌گیرد ضبط کنید و به شما امکان می‌دهد در صورت نیاز آن را تماشا کنید. این موضوع برای امنیت مجموعه و فضای تحت نظارت شما بسیار مهم است. در صورت تهدید امنیتی یا حمله جنایی، یک سیستم DVR تضمین می‌کند که فیلم‌های امنیتی را به عنوان مدرک در اختیار دارید و همچنین به شما امکان می‌دهد مهاجم را شناسایی کنید. در واقع، کسب‌وکار‌ها در هر اندازه باید عادت داشته باشند که به طور منظم از داده‌های خود نسخه پشتیبان تهیه کنند، زیرا در صورت آسیب فیزیکی یا سرقت از شما محافظت می‌کند.

در ضمن اگر میخواهید از قیمت ها و فیلتر دقیق محصولات باخبر بشید میتوانید بر روی خرید و قیمت دستگاه دی وی ار کلیک کنید تا بهترین نتیجه ای که مدنظرتون هست رو مشاهده بفرمایید

سیستم‌های DVR موجود امروزی معمولاً قادر به ضبط فیلم از حداکثر 16 دوربین مدار بسته امنیتی به طور همزمان هستند. که به عنوان «ضبط چند کاناله» شناخته می‌شود. دستگاه‌های DVR همچنین دارای هارد دیسک‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند فیلم‌های ضبط شده را ذخیره و پشتیبان بگیرید. از طرف دیگر، محصولات DVR پیشرفته‌تر از فضای ذخیره‌سازی ابری پشتیبانی می‌کنند، یا حتی با برنامه‌هایی عرضه می‌شوند که به شما کمک می‌کنند پخش‌های زنده را هنگامی که از سایت خود دور هستید نظارت کنید.

ویژگی و قابلیت‌های دستگاه دی وی آر (DVR)

ویژگی‌های سخت‌افزاری دستگاه DVR

1- قابل نصب در رک سرور
2- می‌تواند شامل ورودی‌های منبع متعدد (کواکسیال/اپتیکال) باشد
3- خروجی مانیتور خارجی
4- اتصال I/O برای دوربین شیب دار زوم (PTZ).
5- اطلاع‌رسانی رویداد از دستگاه‌های امنیتی
6- اطلاع‌رسانی برای مشکلات اتصال

ویژگی‌های نرم‌افزاری دستگاه DVR

1- تصویربرداری توسط کاربر یا ایجاد شده توسط یک رویداد
2- تنظیم وضوح ضبط توسط کاربر یا توسط یک رویداد
3- H. 264 فشرده‌سازی ویدیو برای وضوح بالاتر در پهنای باند کمتر
4- تجزیه و تحلیل ویدئویی مانند زمان ماندن، جهت حرکت و ردیابی حرکت
5- توابع جستجوی زنگ هشدار، رویداد و زمان
6- ضبط‌های صوتی چند کاناله
7- فیلم آرشیو شده

پورت‌های ورودی و خروجی دستگاه DVR

پورت RGB دستگاه DVR

در دستگاه‌های دی وی آر از پورت RGB به جهت انتقال تصاویر از دستگاه به نمایشگر استفاده می‌شود. در قسمت پشتی دستگاه جای دارد و به سه رنگ آبی و زرد و قرمز می‌باشد.

پورت AV دستگاه DVR

از این پورت به جهت انتقال صدا و تصویر به صورت جداگانه از دستگاه DVR به نمایشگر استفاده می‌شود. تعداد پورت AV در هر دستگاه DVR سه عدد و به رنگ‌های قرمز و سفید و زرد هستند. یک عدد از پورت AV به جهت انتقال تصویر به نمایشگر و از 2 پورت دیگر برای انتقال صدا از دستگاه به نمایشگر استفاده می‌شود.

پورت HDMI دستگاه DVR

از پورت‌های HDMI برای انتقال همزمان صدا و تصویر از دستگاه DVR به نمایشگر استفاده می‌گردد. انتقال تصاویر و صدا‌ها به وسیله پورت HDMI باعث افزایش چشمگیر کیفیت تصاویر نمایش داده شده بر روی نمایشگر می‌گردد. در حال حاضر اکثر نمایشگر‌های جدید بازار یک ورودی پورت HDMI را دارند.

پورت USB دستگاه DVR

یکی از پورت‌های بسیار مهم در DVR پورت ورودی/خروجی USB می‌باشد. از طریق پورت USB شما می‌توانید کیبورد و موس و وسایل دیگر را به DVR متصل کنید. داده‌ها را انتقال و یا در فلش ذخیره‌سازی کنید.

پورت شبکه (LAN) دستگاه DVR

از پورت LAN به جهت ارتباط با اینترنت و اترنت محلی به دستگاه DVR استفاده می‌شود. چنانچه دستگاه DVR خریداری شده توسط شما دارای پورت LAN باشد، شما قادر به کنترل و مشاهده تصاویر از راه دور و از طریق شبکه اینترنت، خواهید بود.

 

کاربرد دستگاه ضبط‌کننده DVR

تمامی دوربین‌های مداربسته به جهت ضبط و ذخیره‌سازی و پردازش تصاویر خود به دستگاه‌های ضبط‌کننده تصاویر DVR احتیاج دارند. در واقع در سیستم‌های نظارت تصویری آنالوگ و HD شما علاوه بر دوربین‌های مداربسته به یک دستگاه DVR نیز برای ضبط و پردازش تصاویر دوربین‌ها احتیاج دارید. دستگاه DVR با دریافت داده‌ها و اطلاعات تصاویر دوربین‌ها از طریق کابلی که از دوربین‌ها به ورودی دستگاه متصل شده است، داده‌های آنالوگ را دریافت و پس از پردازش به صورت دیجیتال، تصاویر و صدا‌ها را به هارد دیسک به جهت ذخیره‌سازی منتقل می‌کند و یا از طریق نمایشگر همزمان نمایش می‌دهد.

دستگاه DVR به شما امکان می‌دهد تا تصاویر دریافتی از دوربین‌ها را بر اساس نیاز خود مدیریت کنید. رنگ تصاویر را تغییر دهید، کنتراست تصاویر را کم و زیاد کنید.

یکی دیگر از کاربرد‌های دستگاه DVR مدیریت ضبط و ذخیره‌سازی تصاویر دوربین‌های مداربسته شما می‌باشد. شما با دادن برنامه به دستگاه می‌توانید مشخص کنید که فقط تصاویر متحرک ضبط و ذخیره گردند و یا در چه زمان‌هایی از 24 ساعت شبانه روز، تصاویر کدام دوربین‌ها ضبط و ذخیره شوند.

بدلیل وجود پورت LAN در بسیاری از مدل‌های دستگاه DVR این امکان برای شما فراهم می‌شود که تصاویر دوربین‌ها را از طریق اینترنت و یا اترنت داخلی (بستر شبکه ) از راه دور مشاهده و یا به اشتراک بگذارید، دستگاه دی وی آر DVR چیست

در برخی از مدل‌های پیشرفته‌تر از دستگاه‌های DVR امکان گرداندن دوربین‌ها از طریق DVR نیز فراهم شده است. به این ترتیب شما می‌توانید به تمامی زوایای محیطی که دوربین پوشش می‌دهد، دسترسی داشته باشید.

 

فضای ذخیره‌سازی دستگاه‌های دی وی آر (DVR)

یکی از مهمترین عوامل در انتخاب و خرید یک دستگاه DVR مناسب، دقت در فرمت و فضای ذخیره‌سازی دستگاه می‌باشد. به دلیل اینکه تصاویر دوربین‌های مداربسته نصب شده در یک محیط به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته به صورت مداوم به جهت ضبط و ذخیره‌سازی به دستگاه DVR منتقل می‌گردد، فرمت و نوع و حجم داده‌های ذخیره شده از اهمیت بالایی برخوردار می‌گردد. بهه دلیل بالا بودن قیمت هارد دیسک‌های ذخیره‌کننده و به جهت اینکه ما نمی‌خواهیم هیچ یک از تصاویر دوربین‌ها را از دست دهیم، قدرت ذخیره‌سازی دستگاه‌های DVR اهمیت بالایی در هنگام خرید DVR دارد. در زیر انواع فرمت‌های ذخیره‌سازی در دستگاه‌های DVR بررسی خواهد شد.

فرمت ذخیره‌سازی MPEG-4

یکی از قدیمی‌ترین فرمت‌های ذخیره‌سازی در DVR می‌باشد. اکثر دستگاه‌های قدیمی‌تر از این فرمت پیروی می‌کردند.

استفاده از فرمت MPEG-4 باعث می‌شد که حجم و فضای بسیار زیادی از هارد‌های ذخیره‌کننده برای ذخیره زمان کوتاهی از تصاویر دوربین‌ها استفاده گردد.

فرمت ذخیره‌سازی H. 264

از بهترین و محبوب‌ترین و کار آمد‌ترین فرمت‌های ذخیره‌سازی دستگاه‌های DVR می‌باشد که توجه تمامی تولید‌کنندگان سیستم‌های امنیتی و نظارتی را به خود جلب کرده است. در فرمت H. 264 قدرت فشرده‌سازی داده‌ها و تصاویر 2 برابر فرمت قدیمی‌تر MPEG-4 می‌باشد. در نتیجه با استفاده از فرمت H. 264 ما به نیمی از فضای هارد‌های ذخیره‌کننده نسبت به استفاده از فرمت قدیمی‌تر MPEG-4 نیازداریم. این موضوع باعث کم شدن هزینه‌ها در خرید و تهیه هارد دیسک‌های ذخیره ساز می‌گردد. کیفیت ضبط تصاویر در فرمت H. 264 کاملاً بالا و مورد قبول تمامی کاربران می‌باشد.

فرمت ذخیره‌سازی H. 265

ورژن بالاتر فرمت ذخیره ساز H. 264 l می‌باشد که توسط تولید‌کنندگان پیشرو در سال‌های اخیر به بازار ارائه شده است.

در فرمت ذخیره‌سازی H. 265 توان ذخیره‌سازی دستگاه DVR دو برابر شده است. بنابراین برای ذخیره‌سازی تصاویر یک ساعت از دوربین‌های مداربسته به نیمی از حجم هارد‌های ذخیره‌کننده احتیاج داریم.

در فرمت ذخیره‌سازی H. 265 دستگاه DVR تصاویر ارسالی از دوربین‌ها را پس از پردازش به صورتی ضبط و ذخیره می‌کند که فقط تصاویری که دارای حرکت هستند، ثبت گردد و نقاط بی‌حرکت و ثابت توسط دستگاه شناسایی و در تصاویر بعدی تکرار می‌گردد.

وظایف دستگاه DVR

دستگاه‌های DVR در یک سیستم دوربین‌های مداربسته وظیفه ضبط و ذخیره‌سازی تصاویر ارسال شده از دوربین‌های مداربسته که بوسیله کابل به دستگاه منتقل می‌شود را دارند. این دستگاه‌ها با کمک نرم‌افزار‌های موجود در خود امکانات و قابلیت‌هایی از قبیل هشدار قطع و یا خرابی دوربین‌ها، فشرده‌سازی داده‌ها برای کمتر کردن حجم تصاویر ذخیره شده، تنظیمات نور تصویر و غیره به کاربر ارائه می‌کند.

تقسیم‌بندی بر اساس تعداد کانال ورودی تصویر در DVR

دستگاه‌های DVR با توجه به تعداد فیزیکی کانال‌های ورودی دستگاه تقسیم می‌شوند و قابل ارتقا نیستند. این باعث می‌شود که آن‌ها برای مشاغل و کسب و کار‌های کوچک یا سیستم‌های امنیتی جمع و جور و اقتصادی و برای نظارت بر خانه و ویلای شما مناسب باشند. ضبط ویدیوی شبکه (NVR) یک راه حل ضبط نظارت تصویری مبتنی بر ابر است که می‌تواند در هر زمان ارتقا یابد. محدودیت‌های آنالوگ به این معنی است که ضبط DVR کیفیت بسیار پایین‌تری نسبت به راه‌حل‌های سیستم‌های تحت شبکه دارد و همچنین ویدیو همیشه به صورت محلی (ضبط تصاویر بر روی هارد دیسک‌های کنار دستگاه) در مقابل فضای ابری ذخیره می‌شود.

 

مزایا و معایب دستگاه DVR

مزایای ضبط‌کننده ویدیوی دیجیتال (DVR) عبارتند از:

سیستم‌های آنالوگ که با کمک دستگاه DVR تصاویر را ضبط می‌کنند، کم هزینه هستند و قیمت خرید آن‌ها برای کاربر اقتصادی‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.
نصب و راه‌اندازی دستگاه DVR فوق‌العاده ساده می‌باشد و نکات فنی پیچیده‌ای به جهت نصب و راه‌اندازی ندارند.
مصرف داده و اطلاعات به جهت ذخیره شدن بسیارکم و اندک می‌باشد. بدلیل این که داده‌ها و تصاویر پردازش شده به صورت محلی (ضبط تصاویر بر روی هارد دیسک‌های کنار دستگاه) ذخیره می‌شوند.

معایب دستگاه‌های ضبط ویدئوی دیجیتال (DVR) عبارتند از:

وضوح کمتر تصاویر، (میزان تعداد فریم) در مقایسه با دستگاه ضبط‌کننده تصاویر تحت شبکه
نیاز به سیم کشی و اتصال محلی دارد.
نصب دستگاه دی وی آر می‌تواند با دوربین‌ها و مکان‌های متعدد پیچیده باشد.
منبع تغذیه جداگانه مورد نیاز است. این موضوع باعث زیاد شدن هزینه‌های کابل کشی و صرف زمان بیشتر به جهت نصب و راه‌اندازی سیستم می‌گردد.
برای استفاده با دوربین IP مناسب نیست.
فقط برخی از مدل‌ها قادر به ضبط صدا هستند.
با کاهش هزینه‌های ذخیره‌سازی و سرویس‌های مبتنی بر ذخیره‌سازی در فضای ابری، دستگاه‌های NVR جایگزین دستگاه‌های DVR آنالوگ برای سیستم‌های نظارت امنیتی امروزی شده‌اند.دستگاه دی وی آر DVR چیست

 

نکات مهم در انتخاب یک دی وی ار DVR مناسب:

نوع نمایش تصاویر

فرمت فایل‌های ضبط شده بر روی هارد دیسک

مدت زمان ضبط تصاویر دوربین‌های مداربسته

بیشترین تعداد فریم در هر تصویر ( در کیفیت نهایی تصاویر ضبط شده مؤثر می‌باشد. )

برخورداری از قابلیت تشخیص حرکت (Motion Detection)

مشاهده تصاویر و پنل تنظیمات از راه دور

عملکرد سیستم مدیریت ویدئو در دستگاه DVR

تشخیص حرکت (Motion Detection)

دستگاه‌های DVR که از این قابلیت برخوردار هستند باعث صرفه‌جویی در انتقال داده‌ها و فضای مورد نیاز در هارد دیسک می‌شوند. به این صورت که ذخیره‌سازی ضبط تنها زمانی که حرکت سوژه در محیط تشخیص داده می‌شود آن هم با قوانین خاصی که شما برای دستگاه مشخص و تعریف می‌کنید، فعال می‌شوند و ذخیره می‌گردند.
کاهش زیرساخت داده و فناوری اطلاعات در مکان‌ها و سازمان‌های بزرگ

ترکیب جریان‌های ضبط‌کننده‌های ویدئویی دیجیتال (DVR)

با اشتراک‌گذاری داده‌های ویدئویی در سراسر سازمان، از ضبط و ذخیره داده‌ها و تصاویر ثابت خودداری کنید، در پهنای باند ارتباطی و زیرساخت فناوری اطلاعات صرفه‌جویی کنید.

سیستم مدیریت ویدئو (VMS) در دستگاه DVR چیست؟

نرم‌افزار مدیریت ویدیو (VMS) نظارت بر امنیت و پخش فیلم‌های نظارت تصویری را از یک مکان در محل، متمرکز یا موبایل فراهم می‌کند. سیستم‌های پیشرفته همچنین می‌توانند آلارم‌ها و داده‌های حسگر را از منابع مختلف وارد کنند، که می‌تواند برای آگاه کردن پرسنل امنیتی از تهدیدات امنیتی بالقوه استفاده شود.
با ترکیب نرم‌افزار و سخت‌افزار، یک سیستم مدیریت ویدیو (VMS) به کاربران کمک می‌کند تا به‌طور خودکار رویداد‌ها را از هر تعداد دوربین نظارتی (CCTV)، نظارت کنند. سخت‌افزار VMS می‌تواند شامل دوربین‌ها، رمزگذار برای سیستم‌های دوربین آنالوگ و سرور‌هایی برای پردازش و ذخیره‌سازی ویدئو باشد. نرم‌افزار VMS تمام سیستم‌ها را نظارت می‌کند و در یک نگاه خطرات، تهدیدات، رویداد‌ها یا وظایف برنامه‌ریزی‌شده بالقوه را به شما از طریق سیستم، هشدار می‌دهد.

 

تفاوت رزولوشن 1080P و 1080N در دستگاه ضبط تصاویر DVR چیست؟

رزولوشن 1080P به معنی کیفیت تصویر فول اچ دی “FULL-HD” و کیفیت تصویر 2 مگاپیکسل کامل و دقیق می‌باشد. در سال‌های گذشته به دلیل اقتصادی کردن قیمت‌های دستگاه‌های DVR از سوی تولید‌کنندگان و امکان پایین‌تر آمدن قیمت تمام شده دستگاه DVR، تولید‌کنندگان اقدام به تولید دستگاه‌هایی با قابلیت پشتیبانی از رزولوشن 1080N گرفتند. کیفیت تصاویر در رزولوشن 1080N کمی پایین‌تر از 2 مگاپیکسل و حدوداً 1.3 مگاپیکسل می‌باشد.

انواع دستگاه DVR

دستگاه‌های ضبط تصاویرویدیوئی دی وی ار به 2 صورت تقسیم‌بندی می‌شوند:

از تعداد کانال‌های ورودی دستگاه DVR می‌توانیم آن‌ها را تقسیم‌بندی کنیم. اما یک تقسیم‌بندی کلی هم در این دستگاه‌ها وجود دارد.

دستگاه‌های DVR مستقل یا به اصطلاح ” Standalone Digital Video Recorder”

در این دستگاه‌ها یک مانیتور کوچک به جهت نمایش تصاویر وجود دارد.

دستگاه‌های DVR که با سیستم عامل و با یک رایانه نصب و راه‌اندازی می‌گردند و به آن‌ها اصطلاحاً

” PC- Based Digital Video Recorder” می‌گویند. دی این DVR‌ها تصاویر بر روی هارد رایانه و یا هارد‌های ذخیره ساز اکسترنال ذخیره می‌شود.

تفاوت دستگاه DVR و دستگاه NVR چیست؟

در حالی که DVR مخفف Digital Video Recorder است، NVR مخفف Network Video Recorder است. دستگاه‌های NVR از دوربین‌های IP استفاده می‌کنند که از نظر فناوری پیشرفته هستند و می‌توانند به تنهایی فیلم‌های ویدئویی را ضبط و ذخیره کنند. با کمک اتصال به اینترنت. از طرف دیگر سیستم‌های DVR از دوربین‌های آنالوگ استفاده می‌کنند. این دوربین‌ها قادر به ذخیره و ضبط فیلم‌های دوربین مداربسته نیستند. آن‌ها فیلم‌های جریان‌یافته پردازش‌نشده را از طریق کابل‌های کواکسیال به دستگاه DVR ارسال می‌کنند، و سپس ویدیو را پردازش می‌کند.دستگاه دی وی آر DVR چیست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *